@ hujung jari jemari

Friday, March 12, 2010

mengapa harus cinta: apa kata pakar mengenai cinta ♥ part 2

pakar psikologi cinta ISLAM kaji mengenai cinta berlandaskan WAHYU yang diturunkan oleh ALLAH. cinta yang digambarkan dalam kebanyakan ayat2 Quran dan hadis RASULULLAH didapati sebagai cinta yang mempunyai pelbagai versi, tujuan, dan matlamat... (agak boring huraian ini. dan aku juga tidak suka ssuatu yang membosankan! itu fitrah seorang A>K>U... WANITA)

cinta - x dipandang hanya sebagai hubungan sesama manusia sahaja tapi melibatkan hubungan dengan Tuhan, perbuatan dan seluruh kehidupan manusia.

Imam Ghazali - cinta adalah unsur yang menyenangkan dan memberi tarikan dalam hati manusia.. (YeZZaaa!)

Imam Ibnu Qayyim - mengupas terperinci soal cinta manusia dan cinta ketuhanan yang saling berkait antara satu sama lain.

Ibnu Hazm - banyak kupas persoalan cinta sesama manusia tanpa melupakan ajaran Islam yang meletakan beberapa batas dalam pergaulan dan percintaan.




semua pakar cinta berusaha kupas hakikat cinta melalui PENGALAMAN PERIBADI dan PENGETAHUAN YANG LUAS mengenainya. kesungguhan mereka mengambarkan hakikat CINTA sebenarnya mampu DITEROKAI oleh manusia dan dimanfaatkan sepenuhnya bagi pembangunan insaniah, keluhuran akhlak dan kesuimbangan hidup di DUNIA dan AKHIRAT.


HAKIKAT,.. CINTA menjadikan manusia seorang pemikir yang baik (x penah alpa) kepada apa yang dicintainya n then most important is CINTA sebaik-baiknya menjadikan manusia UNGGUL pada zaman kehidupannya.





oh, aQuE!: makin hari makin besh layan fb. hehee. oh! ramai nye kawan sekolah rendahku dulu.. kamu semua masih segar di ingatan kuu...

oh, bestnye.....! aku dah start cuti paaaaaaaaanjang!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...