@ hujung jari jemari

Friday, January 15, 2010

kelahiran

baru abis tgk al-kuliyyah... tajuk die KELAHIRAN. bes tajuk ni.. banyak benda aku dapat belajar. dulu banyak benda x tahu.. banyak la jugakk.. penting untuk bagi nama yg baik kat baby yg baru lahir. mase paling baik untuk khatan budak laki, mase umur die 2 bulan. ini adalah kajian yg telah dilakukan. kelebihan die, kurangkan risiko budak tu wat onani n tgk benda2 yg x senyonyoh. whooaaa! baru aku tau... ye la, die x nampak perubahan yg berlaku kat 'die' tu. dari kecik sampai besar camtu jer die tgk. xde ape yg berubah. heheee. ustaz tu cakap, bukan aku. agpun budak2 kecik ni sistem saraf die x sempurna ag. x sakit, so x yah gune ubat bius laa. dulu pernah aku dgr org2 tua cakap, kalau sunat mase kecik nanti besar kena sunat sekali ag. wtf?? hahahaaa. INGAT! umo 15tahun x sunat ag dah dose tau...

soal name yg x serasi, ala2 cite ahmad albab tu lak... ade kes org tukar nama baby coz name asal x serasi,kan? demam la, nangis x benti laa. ustaz kata mybe nama tu terlalu 'berat'. nama ni kan satu doa..

ustaz komen pasal adat melenggang perut lak... actually org dulu2 xde keje. xde tv, xde rancangan alkuliyyah, so dorg x tahu ape2. aku penah tgk jugak adat ni. ade jugak la aku nampak sesetengah perbuatan yg agak meragukan. tapi aku x nak la banyak komen sangat sebab aku bukan ustazah. zaman sekarang dah serba moden. ade teknologi ultra sound, scan... so xpayah la belah2 kelapa nak tahu baby girl or boy. g jer kat klinik. xde mase nak layan lenggang2 perut ni. ape kata wat makan2 sikit ke, bacaan doa selamat, solat hajat ke... panggil jiran2, sedare2.. boleh jugak erat silatulrahim.

akikah. nabi wat akikah kat die sendiri mase umo die 40 tahun. nape x wat mase die kecik? nabi kite kan anak yatim. ade satu solan dlm kepala aku ni. org kata kalau x akikah xleh buat korban. betul ke?? ermm... tanyalah ustaz. hah! program Tanyalah Ustaz kat tv9 bes gak. suke gak layan. but depends tajuk jugak laa. depends sape ustaz tu... woHHaH! kalau cam alkuliyyah tu topik x bape rasi dgn aku, aku layan jugak coz nak tgk ustaz fauzi. hahaha.

belah mulut baby baru lahir. sape boleh wat? semolep-molepnye org alim. bukan ape, nak ambik berkat. kalau agak2 kite parents yg kureng baik tu, suh je la org lain ekk. huhuu. sekarang ni macam2 org letak mase belah mulut,kan? x cukup dgn kurma, letak madu, garam, gula. cukup je la dgn buah kurma n air zam2. fuhh... teringat mase minum air zam2 ramai2 balik kg aritu... ade mek simpan sebotol dalam almari. saje simpan untuk wat belah mulut cucu die. sorang2 minum air tu... aku stat dulu. hahahaa! ade ke patut my kazen tanya panai x selawat. hahahaha! xpe, i know die juz nak mengamatkan suasana tuuu. sampai giliran die, aku lak suh die minum banyak2 coz ati die kotor. hahahahaa. padan muka die! ase kurang sikit payau air tu... mybe dah campur air biase kot. ntahh laaa. ase dulu aku minum ase lagi payau dari tuu. seingat aku la, aku penah minum sekali je air zam2 ni. mase arjah 6 dulu.. nak upsr la katakan. cikgu siti fatimah bawa balik mase die wat haji.

oh ye! mase aku sekolah dulu cikgu tg ade cakap camne nak dapat ank perempuan, laki. ntahh, aku pun x ingat... ingat2 lupe. dalam topik tadi xde pulak cakap.. hehee.

hikmah azan bayi yg baru lahir. otak bayi baru lahir cam pita perakam. so elok la kita dgrkan azan kat die. untuk akidah die. kalau die besar sikit nanti, dgr azan die akan ase cam die penah dgr alunan ni. dejavu la tuuu... so, kalau baby lahir nanti jangan sibuk2 nak ambik pic ekk. azan luu... 2 lagi penting.

kite penah dgr, tgk org dulu2 ade yg pakaikan baby2 kecik ni dgn macam2 jenis rantai la, tangkal la... gelang benang la. watever laa... alasannye takut setan hasut baby tu.. ape2 la alasan die. penah ke kita tanya ustaz pasal benda2 ni sume? ape kata ustaz? even syurga pun setan boleh masuk n hasut nabi adam a.s dulu. pintu2 syurga ni bukan org nepal or mat2 bangla jaga cam jaga pam minyak kat negara kita ni. penjaga pintu syurga adalah para malaikat. alahaiii makcik2, evenless benang hitam yg lilit kat tangan baby tu ape la sangat. nyo jebek ko setan jahh eh. setan takut dgn ayt al-quran sahaja. SAHAJA!

psst: semalam aku mimpi pegang sorg baby. baby boy asenye,... ntah x pasti. cute la jugakk.. cute sangat tgk die tido. aku ciap ngaku anak aku lagi. hahaha. sape ayahnye??? ntah laa. hehee. mase tu mclin ade gak. die pegang anak die. yg penting baby aku lagi cute dari baby die. muahahahaha. actually aku pun x pasti aku mimpi malam ke siang. hehehee. arini aku smbung tido sampai petang.. tapi x sampai masuk asar ekk. dah lame aku ase x merasa nikmat tido panjang. huhuuu. ermmm tido panjang... nanti kite semua akan tido selamanya.. insaf2. bes jadi baby,kan? sape2 pun boleh cium. kalau kiut miut lagi la org geram.. paling bes bau baby tau... yg lepas mandi n pakai bedak baby johnson laa. baby johnson sahaja! tapi kalau baby berak, x bes jugak.. eii geli.

pssst lain: insyALLAH abe soh dapat baby baru dalam 5 bulan lagi. hope baby boy la pulak ekk. dah 4 org pun puteri die. rajin sunggoh kak dah mengandung.. hehhee. ok la tu... mase muda ni beranak la seberapa banyak. nanti boleh la setting body balik jadi ala2 anak dara balik. ala2 je laa. nak jaga bapak budak pulak. ane tahu kot2 cari len nanti...



dok tulis2 ni, cite AKUKAH TANGGANG dah pun abis. dgr Adi Putra nyanyi lagu KELAHIRAN lak... woHHaH!

lalalalalaaaa...

angin meniup
seluruh alam semesta
terangnya amat menyilaukan
pancaindera

hanya ibunda
sentiasa memuja
ikhlas daru lubuk hatiku
puspawarna

bertahun dah berlalu
tinggalkan rasa pilu
amat sukar disebut lagi
jadikan kusayu

kelahiran
bagiku istimewa
ku bersyukur padamu
bonda

kekusutan
akanku hadapi
kerna berjauhan darimu
telah sekian lama

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...