@ hujung jari jemari

Monday, October 26, 2009

miskin boleh pakai vios ke???


kat sini aku nak story sikit pasal sorg pakcik ni... doh pokcik tu, soh2 tuo doh la dih. sekarang ni org miskin sibuk dok isi borang pendaftaran miskin/miskin tegar. ikut baget 2010, org2 miskin ni boleh dapat beras subsidi yg kerajaan akan bagi. alhamdulilah.... kat kg aku ni ramai keluarga miskin, kurang berkemampuan. tambah2 lagi ade yg anak berderet. dah la idup nak makan pun susah.. memang la, anak2 ni rezeki. tapi kalau dah sampai x larat nak jaga, anak2 ni jadi masalah pulak pada mase depan. bukan sikit budak2 yg jadi sampah masyarakat... banyak sangat masalah sosial.. nama je budak kg, perangai macam setan pun ade! sooo-sial.. ade jadi penagih dadah, ambik pil khayal... yg cerdik sikit jadi pusher. dasat2... arghh, aku malas nak cite masalah so-sial budak ni!


berbalik pada niat asal nak menulis ni, aku nak share sikit rase x bape nak puas ati.. bukan x bape nak puas ati dah, memang aku x puas ati! pakcik yg aku story ni termasuk jugak dalam kalangan yg memohon daftar miskin/miskin tegar ni. yg jadi masalahnye, die pakai vios! (vios tu model keta kuaran TOYOTA. dah tentu mahal kan? toyota bukan jenama tempatan, 2 sume org tahu) gilak,kan?? hahahaaa. actually aku knl benar la dgn die ni.. tambah lak sikap die yg suke sangat menunjuk tu.. tahu laa kaya,kan? adusss... pakcik2. kubur kata mari laa pakcik. ramai lagi kat sini yg benar2 perlu bantuan tuu. awk tu bukan je cukup makan, malah terlebih ag. saje pakcik je kedekut...


ye ke keta tu keta die??? YESS! i know, very well... bukan keta pinjam, sewa or curi.. memang die punya. setakat yg aku kenal pakcik ni boleh tukar2 keta anytime jew. dah banyak jenis die tukar2 keta.. lantak die r 2 duet die. korg agk ler,kan org pakai vios x cukup makan ke? perlu ke die ambik jugak beras subsidi tu? sepatutnye die tu sebenarnye tolong pulak org2 kg ni. adusss pakcik2.. anak2 pun ramai.. sume dah besar n berjaya lak tu. nak kata anak2 x bagi duet, x mungkin! actually pakcik ni buta ke ape? tuli? x nampak ke kesusahan org sekeliling die?? saje jew membutakan mata n memekakan telinga.. very2 selfish! kalau nak diikutkan, famili aku layak gak time bantuan tu. tapi bukan sebagai bantuan, more kepada penghargaan. tapi of coz my dad akan tolak punyer... selalunye memang ade la sikit bahagian untuk my dad. x kira r ape2 bantuan banjir ke, duit ke,. cam yg kutip/agih zakat tu r.. org panggil amil,kan?? amil,kan layak dapat gak sikit zakat tu... ala2 gtu laa.


pe2 hal pun pakcik tu baru daftar jew... lum tentu ag dapat x. pendaftaran terbuka,kan. sape2 pun boleh mintak. mintak2 x dapat! kalau aku la, segan gila nak masuk nama die sebagai pemohon. xdop gamok ore qlate oyap... gilos2.. nanti kalau die x dapat, mesti akan timbul persoalan nape die x dapat... gila,kan? xkan x paham ag...

org x nak bagi la tuu coz pakcik oii, x layak sama sekali!!! x paham la aku... ape la ekk dalam kepala otax die? camne die berfikir?? aku tgk orgnye bukan main ag... kuat agama. xkan la benda kecik ni boleh terlepas pandang.? ermm, minyak dgn air dop bercampur... sedih sunggoh aku tgk.. die pk die layak gak coz fisabililah kot... huhuhuu. org yg berjuang ke jalan ALLAH layak dapat zakat. ermmm.........................................................


nanti agaknye pakcik tu boleh tukar gune keta ape lak ek?? lagi la banyak duet die boleh simpan nanti... beras x yah beli. nek roket kot.. dasat2. fikir2kan n selamat beramal......




p/s: insya ALLAH aku nak update jugak perkembangan 'pakcik miskin pakai vios' ni dari semase ke semase.. hehehee :-P kalau aku jadi die, aku x jeling pun borang tu, apatah lagi nak ambik pen n slumber monyet jew isi n submit... maluuu siot! jangan saman saya pakcik, saya orang miskin.. (ase cam pernah dgr je ayat ni??? katner ekk? oh! tidak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...